ZELENÝ ŠTVRTOK
Pamiatka Pánovej večere
Dnes nadišla moja hodina.
Než mu pribijeme ruky na kríž, podáva nám sám seba. Z lásky k našej záchrane. Než mu klincami prerazíme nohy, on nám ich umýva. Z lásky, ako príklad pokory a služby. Než mu prepichneme srdce, vyznáva nám lásku. I na kríži to srdce bude odpúšťať a žehnať. Teba aj mňa. Všetkých nás. Než mu hrubo doráňame telo, odovzdá ho nám. Z lásky. Nie ako odmenu pre spravodlivých, ale ako liek pre chorých a chlieb pre hladujúcich. Dnes nadišla hodina Ježiša Krista. Uvedomovať si to znamená nekomentovať. Uvedomovať si to, znamená nasledovať. Nasledovať v službe. Nasledovať v pokore. Nasledovať v pochopení. Nasledovať v odpustení. Nasledovať v nesení kríža. Jednoducho nasledovať v láske. Dnes a neustále. Dal som vám príklad, tak znie pozvanie. Dnes totiž môže nastať aj naša hodina. Hodina nového pohľadu na seba. Hodina nových krokov k blížnemu. Hodina začiatku nového života. |
Ustanovenie EucharistieVo štvrtok večer slávil Ježiš poslednú večeru so svojimi učeníkmi. Touto večernou svätou omšou na pamiatku Pánovej večere vstupujeme do Veľkonočného trojdnia, ktoré výstižné nazývame i Trojdním ukrižovaného, pochovaného a vzkrieseného Krista
V tento večer Ježiš ustanovil dve sviatosti: kňazstva a Eucharistie, resp. premenil chlieb a víno na svoje telo a krv. Na pozadí starozákonných zmlúv, ktoré boli predobrazmi, ustanovuje novú zmluvu. Jeho krv, vyliata za nás, je krvou novej a večnej zmluvy. Takto vkladá do eucharistickej obety, ktorú dnes ustanovuje, svoje oslávené telo a svoju oslávenú krv, aby sme vždy vo sv. omši zvestovali jeho smrť a zmŕtvychvstanie, kým nepríde v sláve. |
Ustanovenie kňazstvaSúčasne takto odovzdal apoštolom kňazskú moc so slovami „Toto robte na moju pamiatku“.
Každá sv.omša je preto skutočným sprítomnením Kristovej vykupiteľskej smrti. Zároveň je to oslava najväčšieho daru: Kristovho tela a krvi, ako prameňa večného života. Kostol je vždy miestom Pánovej večere. Kňaz reprezentuje Krista (alter Christus), zhromaždený ľud reprezentuje učeníkov. |
Pozvanie k bratskej láskeJán nám z poslednej večere rozpráva o zážitku z umývania nôh, ktoré sa stalo prejavom Ježišovej poníženosti a lásky. Výraz „dal som vám príklad“ sa nevzťahuje len na samotné umývanie nôh, ale na poníženosť a lásku, ktoré sú charakteristickým znakom učeníka.
Podľa tradície sa v tento deň vybraným mužom umývajú nohy. Tradícia pochádza z čias svätého Gregora Veľkého, ktorý denne hostil 12 žobrákov. Týmto úkonom, ktorý je predobrazom umučenia, sa sprítomňuje známa udalosť, o ktorej počúvame v dnešnom evanjeliu. Dnes je tá chvíľa, keď si všetci potrebujeme nanovo uvedomiť naliehavosť Ježišovej výzvy k láske a pokore a snažiť sa ju v plnej miere uvádzať do našich vzájomných vzťahov. |
Tento deň, pravdepodobne dostal svoje pomenovanie podľa zelene v Getsemanskej záhrade, kde sa Ježiš Kristus modlil pred svojim zatknutím vojakmi. Iná tradícia pre ľudový názov: Zelený štvrtok, popisuje prevzatie pomenovania z germánskeho bohoslužobného názvoslovia, zo slova GREINEN (nariekať, plakať). V starých časoch sa totiž v Cirkvi v tomto čase konalo zmierenie kajúcnikov. Bol to deň ľútostivého, ale aj radostného plaču, keď sa verejní hriešnici po dlhom (predpísanom) pokání mohli zúčastňovať na sláveniach a sviatostiach Cirkvi.
Vo štvrtok prestávajú zvoniť zvony, ako znak spoluúčasti s utrpením Krista. Ich zvuk sa ozve až na slávnostnú Glóriu na vigíliu vzkriesenia na Bielu sobotu a namiesto nich sa používajú rapkáče.
Po skončení svätej omše si pripomíname Pána Ježiša, ako v Getsemanskej záhrade bdie v modlitbe. Apoštoli od únavy zaspali a Ježiš zostáva celkom sám, opustený. Túto udalosť symbolizuje nielen otvorený prázdny svätostánok, zhasnuté večné svetlo pred ním, ale aj obnažovanie oltárov a odnášanie všetkých predmetov z nich. Obnažená oltáre symbolizujú opustenosť Krista v Getsemanskej záhrade.
Vo štvrtok prestávajú zvoniť zvony, ako znak spoluúčasti s utrpením Krista. Ich zvuk sa ozve až na slávnostnú Glóriu na vigíliu vzkriesenia na Bielu sobotu a namiesto nich sa používajú rapkáče.
Po skončení svätej omše si pripomíname Pána Ježiša, ako v Getsemanskej záhrade bdie v modlitbe. Apoštoli od únavy zaspali a Ježiš zostáva celkom sám, opustený. Túto udalosť symbolizuje nielen otvorený prázdny svätostánok, zhasnuté večné svetlo pred ním, ale aj obnažovanie oltárov a odnášanie všetkých predmetov z nich. Obnažená oltáre symbolizujú opustenosť Krista v Getsemanskej záhrade.
Zdroj: Archív autora, Saletíni-Rozkvet, Komentáre k VT, Direktórium2021
BIELA, alebo VEĽKÁ SOBOTA
V tento deň sa zdôrazňuje, že deň Bielej soboty špecifickým spôsobom reprezentuje Kristovo zostúpenie k zosnulým, článok viery, ktorý je z racionálneho hľadiska náročný na pochopenie
„Biela sobota je dňom „smrti Boha“, dňom, ktorý vyjadruje a anticipuje neslýchanú skúsenosť nášho času, že Boh je jednoducho neprítomný, že ho prikrýva hrob, že sa už nikdy viac neprebudí, už nehovorí, takže ho už ani nie je potrebné popierať, ale dá sa jednoducho prejsť povedľa neho. Boh je mŕtvy a my sme ho zabili.“ Tieto Nietzscheho slová patria svojím jazykom do tradície kresťanskej pašiovej nábožnosti, vyjadrujú obsah Bielej soboty – „zostúpenie do pekiel“ (Joseph Ratzinger: Úvod do kresťanstva, 2007, s. 235) V tento deň Cirkev zotrváva pri Pánovom hrobe a rozjíma o jeho utrpení a smrti, pri modlitbách a pôstom očakáva Ježišovo zmŕtvychvstanie. |
VEĽKÝ PIATOK
Deň umučenia a smrti Pána Ježiša
V každom okamihu skľúčenosti, slabosti, úzkosti je nesmierne dôležité natrafiť na láskavého človeka. Človeka, ktorý dokáže pochopiť. Nič nevyčíta. Chladne neposudzuje. Ale ktorý Ťa poteší. Láskavý človek prichádza naplnený láskou. Všetci sme úbožiaci plní slabostí. Všetci potrebujeme pochopenie, povzbudenie, odpustenie. Neustále, no dnes výnimočným spôsobom, nám práve tieto dary ponúka Ježiš. Z dreva kríža. Z rán. V momente zdrvujúcej samoty, ponúka záchranu všetkým. Ešte aj v momente smrti vie, že najväčšie zlo spočíva v nedostatku lásky.
Ježiš na kríži. Je zvláštny. Iný. On je totiž LÁSKA. Poznáš ho? Mnohí ho poznáme po mene. Málokto ho pozná, ako priateľa. A pritom toľkokrát sa s ním stretávame ako márnotratní synovia. Nachádza nás ako stratené ovečky. Toľkokrát písal pri nás do piesku a bezhranične odpúšťal. A dnes, ako lotrovi, aj nám ponúka raj. Priznám sa, mám rád toho Ježiša. Mám ho rád oveľa viac, ako by som mohol ukázať. On zomiera pre mňa. On žije pre mňa. Spoznávaj ho aj Ty. Nie ako priateľa z dávnych čias, ale ako priateľa, ktorý dnes za Teba zomiera. Ako priateľa, ktorý zajtrajškom opäť bude žiť pre Teba a vedľa Teba. |
Utrpenie a smrťV dnešných veľkopiatkových obradoch si pripomenieme Pánovo utrpenie, ktoré sa začalo v Getsemanskej záhrade, až po jeho umučenie a smrť na kríži. Dnes sa podľa pradávnej tradície Cirkvi nikde na svete neslúži svätá omša, pretože ju krvavým spôsobom na kríži slúži sám Pán Ježiš – na oltári kríža prináša za nás obetu svojho tela a krvi. Jeho smrť nám pripomína aj dnešná liturgická farba – farba krvi.
Cirkev nás teda v dnešný deň upriamuje iba na Kristovo utrpenie a na jeho smrť na kríži a chce, aby sme o Ježišovom utrpení a smrti nielen uvažovali, ale ho aj nosili vo svojom srdci. Na začiatku ľutujeme, že aj my sme prispeli svojimi hriechmi k utrpeniu Pána Ježiša. Na znak toho si kňaz pred oltárom ľahne na tvár. Robí to v hlbokej pokore pred svojím Pánom, ktorý je až do prachu zeme pokorený a potupený. Veriaci vtedy kľačia a v tichu prosia každý za seba, aby im Pán odpustil. |
KrížKríž je znakom spásy. Na kríži sa Pán Ježiš za nás obetoval, na kríži vykúpil ľudstvo z otroctva hriechu. Preto máme kríž vo zvláštnej úcte. Dnes si osobitne pripomíname Kristovu vykupiteľskú smrť na dreve kríža, a preto dnes preukazujeme krížu zvláštnu úctu.
K oltáru sa prinesie zahalený kríž a kňaz ho bude postupne odhaľovať, pričom zaintonuje výzvu "Hľa, drevo kríža". Organista so spevákmi odpovie "Poďme, pokloňme sa". To sa bude opakovať trikrát. Od odhalenia kríža až po sobotné obrady Veľkonočnej vigílie si na znak osobitnej úcty pred krížom kľakáme tak, ako aj pred svätostánkom. |
„Vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich, zvestujte Pánovu smrť, kým nepríde“, hovorí nám sv. Pavol (1 Kor 11, 26). Jeme teda spásonosné ovocie stromu kríža.
Svojou vykupiteľskou obetou nám Kristus opäť získal večný život, ktorý sme stratili Adamovým hriechom. Zálohom tohto večného života je účasť na obetnej hostine Kristovho kríža. On sám hovorí: „Kto je moje telo a pije moju krv, má v sebe večný život.“
Všetci veriaci sa v dnešný deň postia od mäsitých pokrmov a najesť sa možno za deň len raz do sýtosti. Je to deň pôstu, pokánia.
Svojou vykupiteľskou obetou nám Kristus opäť získal večný život, ktorý sme stratili Adamovým hriechom. Zálohom tohto večného života je účasť na obetnej hostine Kristovho kríža. On sám hovorí: „Kto je moje telo a pije moju krv, má v sebe večný život.“
Všetci veriaci sa v dnešný deň postia od mäsitých pokrmov a najesť sa možno za deň len raz do sýtosti. Je to deň pôstu, pokánia.
V dnešný deň je možné, za obvyklých podmienok, získať úplné odpustky: podmVP2020ienkou je nábožná účasť na poklone krížu pri obradoch Veľkého piatku
VEĽKONOČNÁ VIGÍLIA
Podľa pradávnej tradície je dnešná noc očakávaním Pána a vigília, ktorú v dnešný večer slávime, nám pripomína svätú noc, v ktorú Pán vstal z mŕtvych. Počas dnešnej noci Cirkev bdie, očakáva Pánovo zmŕtvychvstanie a slávi ju sviatosťami kresťanského zasvätenia.
Je to noc, keď Kristus premohol smrť, keď vstal z mŕtvych. Kristovo zmŕtvychvstanie je základom našej viery a nádeje; krst a birmovanie nás uvádzajú do veľkonočného tajomstva: spolu s ním sme zomreli, s ním sme boli pochovaní, s ním vzkriesení a s ním budeme aj kraľovať.
Veľkonočná vigília, v ktorej Hebreji očakávali nočný príchod Pána, ktorý ich vyslobodil z faraónovho otroctva a neskôr ju slávili ako pamiatku každý rok, bola predobrazom budúcej pravej Kristovej noci, noci pravého oslobodenia, v ktorej „Kristus rozlámal okovy smrti a víťazne vstal z hrobu“.
Je to noc, keď Kristus premohol smrť, keď vstal z mŕtvych. Kristovo zmŕtvychvstanie je základom našej viery a nádeje; krst a birmovanie nás uvádzajú do veľkonočného tajomstva: spolu s ním sme zomreli, s ním sme boli pochovaní, s ním vzkriesení a s ním budeme aj kraľovať.
Veľkonočná vigília, v ktorej Hebreji očakávali nočný príchod Pána, ktorý ich vyslobodil z faraónovho otroctva a neskôr ju slávili ako pamiatku každý rok, bola predobrazom budúcej pravej Kristovej noci, noci pravého oslobodenia, v ktorej „Kristus rozlámal okovy smrti a víťazne vstal z hrobu“.
Nebo na zemiKristus vstáva z mŕtvych. A nebo opäť začína na zemi.
Vykroč teda aj Ty na cestu radosti. Na cestu obnovenia a oživenia nádejí. Vstaň aj Ty a zahoď starý odev, temnotu egoizmu, obavy a starosti. Je možné vykročiť ku svetlu. Dá sa zabudnúť na všetky omyly. Začať od nuly. Kristus Ťa dnes pozýva: Buď iný. S novým srdcom a novými myšlienkami. Vykroč z noci, skľúčenosti a únavy zo života a postav všetko na novom dni. Je možné vykročiť do novej jari plnej svetla a nových obzorov. Ak Boh teraz píše nový život do každého listu každého stromu, o čo väčšmi ho túži vpísať aj do Tvojho ľudského srdca. A chce to urobiť dnes. Teraz, v týchto chvíľach, v našich srdciach, na celej zemi môže začať nebo. Tak objavuj. Mnoho svetla, mnoho radosti, plnosť života, v hĺbke svojho srdca. Ale aj v srdciach ľudí okolo Teba. Dnes opäť začína nebo na zemi. |
Obrad svetlaTento obrad nám ukazuje, že vzkriesený Kristus neumiera, ale žije novým, večným životom a svieti celému svetu. V rámci tohto obradu sa posvätí a zapáli veľkonočná svieca - paškál. Paškál je označený číslicami tohto kalendárneho roka a prvým a posledným písmenom gréckej abecedy – alfa a omega, ktoré symbolizujú, že Kristus je počiatok i koniec všetkého. Kňaz vloží do sviece aj hrudky tymianu na pamiatku oslávených Kristových rán.
Potom nasleduje veľkonočný chválospev. Kňaz nás v ňom vyzve k radosti, ospieva dnešnú slávnu noc, Božiu dobrotu, vznešený spôsob nášho vykúpenia a nakoniec poprosí nebeského Otca, aby nám svietil v našom živote svetlom, ktorým je Ježiš Kristus, a ktorého zažatá veľkonočná svieca symbolizuje. |
Bohoslužba slovaJe dlhšia ako zvyčajne môže ju tvoriť až 7 čítaní zo Starého zákona+ epištola (čítanie z Nového zákona) + evanjelium. Jednotlivé texty nás informujú o dôležitých veciach od stvorenia sveta, cez povolanie Abraháma až po Pánovo zmŕtvychvstanie.
Po epištole opäť zaznieva Aleluja. Aleluja je hebrejské slovo a doslova značí: chváľte Boha. Ale už v Starom zákone stráca svoj zúžený význam a stáva sa jasavým pozdravom. Aleluja je najstarším spevom radosti, najmä veľkonočnej. |
Svätenie krstnej vody a krstV tejto časti sa posvätí voda, ktorá sa používa počas veľkonočného obdobia pri krste. A obnovíme si krstné sľuby. Verejne sa zriekneme hriechu, vyznáme svoju vieru, a tak duchovne obnovíme svoj krst. Všetky tieto úkony a slová nám majú pripomenúť náš vlastný krst.
Katechumeni prijímajú iniciačné sviatosti: krst, birmovanie, Eucharistiu a stávajú sa plnohodnotnými členmi kresťanského spoločenstva. Bohoslužba pokračuje slávením Eucharistie. Prosíme Boha, aby nás v túto noc premenil na takých, akých nás chce mať On. Prijatím viditeľného chleba sa spojíme s telom a krvou vzkrieseného Pána, a to bude zárukou nášho vzkriesenia pri jeho druhom príchode. |
Obrad vzkrieseniaV našich krajoch sa podľa prastarej tradície slávi Kristovo vzkriesenie osobitným obradom vzkriesenia. Procesia na oslavu vzkrieseného Pána je slávnostným zvestovaním Kristovho zmŕtvychvstania a výzvou celému stvoreniu, aby sa pripojilo k triumfu Víťaza nad smrťou.
Nech nám tento obrad pripomenie to najkrajšie posolstvo života, aké človek človeku tejto planéty môže zvestovať. Nech naplní naše srdcia radosťou, ktorú nám nikto nebude môcť vziať a istotou, ktorú nám prináša vzkriesený Ježiš. |
V dnešný deň je možné, za obvyklých podmienok, získať úplné odpustky: podmienkou je obnovenie si krstných sľubov počas dnešnej liturgie.